Innowacje pedagogiczne 2020/2021
Innowacje pedagogiczne realizowane w Naszej Szkole w roku szkolnym 2020/2021.
______________________________________________________________________________
Jan Bąk - "Na językach"
„Na językach – język polski i świat”, to program innowacji stworzony z myślą o uczniach klas 7 oraz 8 SP. Powstał w związku z dynamicznym rozwojem cywilizacyjnym i jest propozycją, która wprowadzi ucznia w proces wynikający ze zmian komunikacyjnych zachodzących w nowoczesnej formule językowej. Zagadnienia omawiane podczas zajęć są bezpośrednio związane z językiem stosowanym w otaczającym nas świecie, co (w połączeniu z podstawą programową) znacznie poszerza zakres wiedzy, nie tylko z języka polskiego. Innowacja została opracowana w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego,
z uwzględnieniem treści z zakresu języka polskiego oraz medioznawstwa i kulturoznawstwa. Program jest ściśle związany z problematyką zastosowania języka polskiego
w literaturze, filmie, muzyce i współczesnych mediach. Dzięki temu uczniowie poznają podstawowe zależności między językiem i kulturą.
Innowacyjność programu polega na poszerzeniu wiedzy o języku polskim o aspekty dotyczące użyteczności w/w języka oraz poznanie podstawowych pojęć dotyczących tematyki kulturoznawczej, antropologicznej i medialnej oraz technik interpersonalnych, retorycznych i perswazyjnych. Dzięki możliwości wykorzystania narzędzi, takich jak komputer, tablica multimedialna czy komunikatory tematyka omawiana podczas zajęć znacznie poszerza wachlarz zagadnień przedstawionych uczestnikom. Prowadzący nie tylko wprowadza nowe pojęcia, ale przede wszystkim „porządkuje” i umiejscawia poznane zagadnienia i zjawiska w rzeczywistym, literackim, muzycznym i wirtualnym świecie. Uczniowie poznają nowe zastosowania językowe w praktyce.
Język polski jako przedmiot szkolny jest nieodłącznym elementem nauki każdego ucznia. Natomiast ten sam język w szkole i poza nią staje się jednym z głównych nośników komunikacji międzyludzkiej w każdej dziedzinie życia. Poznanie zastosowań języka w kulturze umożliwi osobom biorącym udział w zajęciach nie tylko poszerzenie zakresu wiedzy, ale również swobodniejsze i bezpieczniejsze korzystanie z nowych technologii.
______________________________________________________________________________
Marcelin Makowski - "Gra geograficzna"
Innowacja pedagogiczna polega na samodzielnym uczeniu się, poprzez wykonanie kilku dowolnie wybranych zadań z listy. Uczeń musi samodzielnie i prawidłowo wykonać zadania, by zdobyć odpowiednią liczbę punktów, które następnie zostaną zamienione na ocenę bardzo dobrą lub celującą wpisaną z przedmiotu z wagą 2. Po uzyskaniu oceny uczeń może grać w kolejną grę. Jednak w ciągu roku szkolnego nie może powtórzyć tego samego typu zadania oraz tego samego tematu lekcji. Zadania mają przypisane 3 poziomy punktacji, według skali trudności: 20 pkt., 30 pkt. i 50 pkt. Zadaniami do wyboru są: mapa myśli, sketchnotka, kartka z dziennika/pamiętnika, lapbook, gra planszowa lub karciana, leporello, krzyżówka, prezentacja multimedialna, komiks, filmik lub animacja, plakat edukacyjny, lekcja geografii, rebusy, list lub mail, karta pracy, słowniczek, ulotka, quiz, model lub makieta, zagadki, propozycja wycieczki edukacyjnej.
___________________________________________________________________________
Adrianna Cora - "Historia malarstwa oczami dziecka".
Zapraszamy do obejrzenia:
view.genial.ly/60b36ffa786fe70d78c37de2/presentation-malarstwo
___________________________________________________________________________
Aneta Winnicka - "Bajkowa apteczka wiedzy"
Innowacja pedagogiczna „Bajkowa apteczka wiedzy” realizowana jest jako element zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w klasach I.
Ma na celu wsparcie uczniów rozpoczynających edukację szkolną poprzez zredukowanie ich lęku i napięcia emocjonalnego, zachęcanie do aktywnego pokonywania trudności i wspieranie rozwoju przy wykorzystaniu atrakcyjnych dla dzieci bajek.
Głównymi założeniami pracy na innowacyjnych zajęciach, poza wsparciem emocjonalnym uczniów, jest rozwijanie ich wyobraźni, kreatywności i usprawnianie w zakresie percepcyjno – motorycznym poprzez wykorzystanie różnorodnych materiałów plastycznych.
W ramach ćwiczeń dzieci słuchają bajek i opowieści dostosowanych do aktualnych potrzeb czy rozwiązywanej sytuacji, bawią się w teatr wykonanymi przez siebie pacynkami, sami odgrywają role, wykonują elementy stroju czy dekoracji. Ponadto tworzą własne historyjki, komiksy, wyrażają emocje poprzez twórczość plastyczną, ruch, relaksują się przy muzyce. Podsumowaniem pracy będzie próba stworzenia własnego audiobooka.
Klasa Ia
https://drive.google.com/file/d/1DVvnSrMM0p8AiVJQ8YydGXf9eMMiPa3a/view
Klasa 1 b