Innowacje pedagogiczne 2023/2024
Innowacje pedagogiczne realizowane w Naszej Szkole w w roku 2022/2023
Roksana Szoblik-Cisowska- "Klasa w terenie"
Małgorzata Ferfecka „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje”.
Innowacja pedagogiczna – metodyczna „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje” autorstwa Pani Anny Kaim jest prowadzona w klasie 3a od września 2023 r. do maja 2024 r.
Zajęcia realizowane będą raz w miesiącu przez 45 minut w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej.
Motywacja wprowadzenia innowacji
Innowacja „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje” jest moją odpowiedzią na trudności uczniów w nazywaniu, rozpoznawaniu i radzeniu sobie z emocjami. Na podstawie obserwacji oraz dotychczasowego doświadczenia zauważyłam, że dzieci borykają się ze sporymi problemami związanymi z właściwym radzeniem sobie z emocjami i ich akceptacją. Niniejsza innowacja ma na celu ułatwić im pokonanie tych trudności ucząc podstawowej wiedzy w tym zakresie z wykorzystywaniem prostych zabaw, metod aktywizujących i nowoczesnych technologii. Ponadto udział w zajęciach będzie okazją do jeszcze lepszego zintegrowania zespołu klasowego, z uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Opis innowacji
W ramach innowacji nauczyciel będzie wprowadzał uczniów w świat emocji w sposób spójny, rozpoczynając od podstawowej wiedzy związanej z właściwym rozpoznawaniem i nazywaniem emocji. Dzieci w różnorodny sposób będą mogli przećwiczyć umiejętność nazywania towarzyszących im emocji, aby finalnie być ich świadomymi i potrafić je zaakceptować, a tym samym właściwe na nie odpowiadać.
Cel, metody i formy pracy
Jako cel nadrzędny przyjmuję zwiększenie świadomości uczniów na temat emocji. Rozwinięcie zainteresowania wnętrzem, swoimi odczuciami, ich genezą oraz możliwościami radzenia sobie z napotykanymi emocjami. Stała i systematyczna nauka nazywania poszczególnych emocji, ich identyfikowania i uświadamiania sobie, że są one potrzebne
i naturalne, wpłynie pozytywnie na dalszy rozwój osobowości uczniów, oraz poprawi ich samoocenę.
Dzieci będą realizowały zadania z wykorzystaniem różnorakich metod pracy (np. drama, pogadanka, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów). Innowacja zakłada zarówno pracę
w grupie jak i indywidualną.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jan Bąk - "Boski polski"
Program innowacji pedagogicznej pt.: „Boski polski" jest przeznaczony dla uczniów klas 7 i 8 SP, którzy wykazują szczególne zainteresowanie nauką języka polskiego oraz zagadnieniami bezpośrednio związanymi z językiem stosowanym w otaczającym ich świecie. Został on oparty na przyjętych standardach nauczania języka polskiego oraz medioznawstwa
i kulturoznawstwa. Program jest ściśle związany problematyką zastosowania języka polskiego w literaturze, filmie, muzyce
i współczesnych mediach, dzięki czemu uczniowie poznają podstawowe zależności między językiem, a kulturą.
Innowacją w programie „Boski polski" jest poszerzenie wiedzy o języku polskim o aspekty dotyczące użytkowości w/w języka oraz poznanie podstawowych pojęć dotyczących tematyki kulturoznawczej, antropologicznej i medialnej. Istotnym elementem programu jest wykorzystanie komputera i Internetu. Innowacja zakłada poznanie i zastosowanie nowej wiedzy w życiu codziennym, w sytuacjach praktycznych.
Język polski jako przedmiot szkolny jest nieodłącznym elementem nauki każdego ucznia. Natomiast ten sam język w szkole i poza nią staje się jednym z głównych nośników komunikacji międzyludzkiej w każdej dziedzinie życia. Poznanie zastosowań języka
w kulturze umożliwi osobom biorącym udział w innowacji nie tylko na poszerzenie zakresu wiedzy, ale również na płynniejsze i bezpieczniejsze korzystanie z nowych technologii.
CELE:
- rozwijanie zainteresowań językowych uczniów oraz poszerzenie wiedzy językowej
i zastosowania języka ojczystego;
- wyrobienie umiejętności samodzielnego rozpoznania problemu językowego oraz oceny i ustosunkowania swoich poglądów do zagadnienia;
- wskazanie możliwości rozwiązań w sytuacjach konfliktowych przy pomocy języka (nauka języka dyplomacji);
- poznanie i sprawne wykorzystanie programów komputerowych tj. Word, Power Point, Corel Draw itp. oraz aplikacji mobilnych tj. Snapseed, LightRoom itp.;
- sprawne, świadome i bezpieczne korzystanie z wynalazków techniki tj. komputer, Internet, telewizja, radio;
- wykształcenie umiejętności pracy w grupie, poszanowania dla odmiennego zdania rozmówcy, wdrożenie zasad poprawnej dyskusji i konfrontowania odmiennych poglądów;
- podjęcie próby zrozumienia zmian historycznych, zachodzących obecnie i zmian
w przyszłości, pod kątem znaczenia języka i świadomości językowej człowieka;
- uwrażliwienie na problem etyki i estetyki językowej w otaczającym świecie,
w kontaktach międzyludzkich oraz w procesie tworzenia (teksty literackie, strony internetowe, programy telewizyjne, radiowe, filmy);
- kształtowanie wyobraźni językowej na różnych płaszczyznach: zawodowej, towarzyskiej, osobistej;
- przygotowanie do dalszej edukacji w szkole ponadpodstawowej;
Cele innowacji
Cel główny: łączenie wiedzy przyrodniczej z życiem codziennym
Cele szczegółowe:
-Rozwijanie wiadomości o świecie przyrodniczym i współzależnościach występujących
w przyrodzie
- Doskonalenie umiejętności obserwowania otaczającego świata i zachodzących w nim zmian
- Zachęcanie uczniów do różnych działań związanych z ochroną środowiska naturalnego
- Rozwijanie procesów poznawczych: uwagi, pamięci, mowy, myślenia;
- Rozbudzanie ciekawości świata oraz zainteresowań przyrodniczych;
- Obserwowanie i badanie najbliższego otoczenia, dostrzegania i interpretowania zjawisk przyrodniczych;
- Tworzenie sytuacji dydaktycznych i wychowawczych mających na celu wdrażanie
do samodzielnego dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów;
- Wdrażanie do wyrażania własnych sądów;
- Kształcenie samodzielnego myślenia poprzez sensoryczne poznawanie otaczającej rzeczywistości;
- Kształtowanie umiejętności prowadzenia doświadczeń oraz prostych eksperymentów badawczych;
- Wprowadzanie uczniów w świat wiedzy naukowej poprzez poszerzanie wiadomości
z dziedziny przyrody;
- Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków opartych na doświadczeniach, eksperymentach;
- Kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytych doświadczeń w nowych sytuacjach;
- Uświadamianie konieczności rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt;
- Wyrabianie szacunku do przyrody oraz jej piękna;
- Kształtowanie ekologicznego stylu życia;
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się mapą, lupą, kompasem, mikroskopem;
- Rozwijanie umiejętności wyszukiwania i korzystania z informacji.
Tematyka zajęć
Tematyka zajęć będzie powiązana z kalendarzem świąt typowych i nietypowych:
Poznajmy się
Zając czy królik?
Dzień spadającego liścia – barwniki w liściach
Światowy Dzień Jabłka – wartość odżywcza i odmiany
Światowy Dzień Zwierząt – prezentacja domowych pupili
Światowy Dzień Drzewa – drzewa w okolicy szkoły i sadzenie drzew
Światowy Dzień Mycia Rąk – higiena rąk
Dzień Kundelka – pies i miejskie schronisko
Narodowe Święto Niepodległości – orzeł
Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach – istoria i działanie antybiotyków
Dzień Nitkowania – zęby i ich higiena
Światowy Dzień Puszczania Bąków – praca układu pokarmowego
Mikołajki – renifer
Wigilia – choinka, ryba
Dokarmianie ptaków – karmniki
Światowy Dzień Śniegu – stany skupienia ody
Światowy Dzień Popcornu
Dzień Wiedzy o Pingwinach
Światowy Dzień Kota
Dzień dinozaura
Dzień Niedźwiedzia Polarnego
Światowy Dzień Nerek – nerki i mocz
Dzień Motyli – owady, motyle
Pierwszy Dzień Wiosny – wiosna w przyrodzie
Wielkanoc – jajka
Dzień Tęczy – rozszczepienie światła
Dzień ptaków – przystosowania do lotu
Światowy Dzień Chorych na Hemofilię – krew i strup
Dzień Ziemi – ochrona środowiska i przyrody
Dzień Strażaka - ogień
Światowy Dzień Pszczół
Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej – wymieranie gatunków
Światowy Dzień Ślimaka
Monika Zając - "Biologia ze skalpelem"
Cele innowacji
Cel główny: wykorzystanie narządów zwierzęcych w celu poznania anatomii, morfologii i fizjologii wybranych ludzkich narządów
Cele szczegółowe:
- Kształcenie samodzielnego myślenia poprzez sensoryczne poznawanie otaczającej rzeczywistości;
- Doskonalenie umiejętności obserwowania
- Doskonalenie umiejętności manualnych za przyczyną wykorzystania różnych przyrządów takich jak skalpele, igły preparacyjne, pensety,
- Rozwijanie procesów poznawczych: uwagi, pamięci, mowy, myślenia;
- Rozbudzanie ciekawości świata oraz zainteresowań przyrodniczych;
- Tworzenie sytuacji dydaktycznych i wychowawczych mających na celu wdrażanie
do samodzielnego dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów;
- Wzrost zainteresowania wiedzą biologiczną,
- Doskonalenie współpracy w zespole i dzielenia się swoja wiedzą z innymi,
- Rozwój kreatywnego myślenia.
Tematyka zajęć
Współdziałanie mięśni, kości, stawów i ścięgien na przykładzie drobiowej nogi
Układ pokarmowy – język, przełyk, wątroba, trzustka, żołądek, jelita
Układ krwionośny – serce, żyły, tętnice, naczynia włosowate
Układ oddechowy – krtań, tchawica, płuca
Układ wydalniczy – nerki
Układ nerwowy – mózg, rdzeń kręgowy
Narządy zmysłów- język, oko, ucho
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Klaudia Bujok- „Materiał-narzędzie-arcydzieło”
Adresaci innowacji:
Innowacja pedagogiczna skierowana jest do uczniów klas I-III uczęszczających na zajęcia świetlicowe w Szkole Podstawowej nr 23 im. Józefa Drożdża w Bielsku Białej.
Opis i motywacja wprowadzenia innowacji:
Sztuka sprzyja harmonijnemu rozwojowi wszystkich sfer osobowości i dyspozycji psychicznych człowieka: intelektu, wyobraźni, kreatywności, uczuć estetycznych, moralnych, społecznych i zdolności komunikacyjnych. Rozwija wyobraźnię i pobudza dyspozycje twórcze. Koresponduje to ściśle z głównym celem edukacji wczesnoszkolnej, którym jest wspieranie całościowego rozwoju dziecka. Aktywność plastyczna jest potrzebą rozwojową dzieci, mającą jednocześnie terapeutyczne działanie, takie jak: rozładowanie napięcia, przywracanie równowagi, wyciszanie. Aby ukształtować kreatywnego, świadomego swojego potencjału człowieka, należy stwarzać mu warunki sprzyjające wyzwalaniu swobodnej ekspresji.
Innowacja jest odpowiedzią na zaobserwowane zainteresowanie dzieci działalnością twórczą, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego szkoły podstawowej.
Na podstawie dotychczas prowadzonych zajęć, obserwacji i rozmów z dziećmi dostrzegłam ich potrzebę aktywnej, twórczej działalności, pozostawiającej efekty
w postaci gotowych wytworów, które można ze sobą zabrać do domu. Podczas zajęć będziemy sięgać po wiele różnych, nowych, dostępnych materiałów i narzędzi po to, by twórczo je wykorzystać.
Zajęcia zaplanowane do przeprowadzenia w ramach innowacji pt. „Materiał-narzędzie-arcydzieło” podzielone zostały na 9 bloków tematycznych. Punktem wyjścia za każdym razem będzie inny MATERIAŁ, który wykorzystamy w pracy twórczej.
Tematy poszczególnych bloków tematycznych to: „Mąka”, „ Kamień”, „Liść, kwiat, owoc”, „Sznurek”, „Włóczka”, „Drut”, „Gwóźdź”, „Igła i nitka”, „Papier i gazeta”.
Cele ogólne innowacji:
- wspieranie harmonijnego rozwoju i wyzwolenie kreatywności uczniów przez działalność twórczą,
- rozwijanie zainteresowań dzieci,
- rozbudzenie wyobraźni u dzieci,
- zaspokojenie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki,
- kształtowanie twórczej postawy,
- eksperymentowanie z różnymi materiałami i narzędziami wykorzystywanymi
w procesie twórczym, - poznawanie i wyrażanie siebie w formie ekspresji plastycznej.