Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Innowacje pedagogiczne 2023/2024

 Innowacje pedagogiczne realizowane w Naszej Szkole w w roku 2022/2023

Roksana Szoblik-Cisowska- "Klasa w terenie"

Innowacja „Klasa w terenie” została napisana w oparciu o Ogólnopolski Projekt Edukacyjny Klasa w terenie. Zakłada, iż uczniowie zdobędą nowe doświadczenia, rozwiną zainteresowania o otaczającym ich świecie i nauczą się obserwacji przyrody. Innowacja ma zapewnić wysoką, jakość kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. Głównym jej celem jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu i nauka przez obserwację. Celami szczegółowymi jest: poszerzenie wiedzy i umiejętności o otaczającym dziecko świecie; pobudzenie w dziecku zainteresowania się historią regionu; kształtowanie postawy szacunku wobec innych; rozwijanie umiejętności poszukiwań i wykorzystania zdobytych informacji; integracja zespołu klasowego oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie; nauka przez zabawę.  
Pierwsze wykonane zadanie: 
 Obserwacja przyrody- spacer po okolicy, zbieranie darów natury danej pory roku.  
Zadanie 2: Klasie 1 b zima nie jest straszna. Uczniowie wzięli udział w zajęciach z wychowania fizycznego na świeżym powietrzu. 
Zadanie 3:  Klasa 1 b uczestniczyła w warsztatach o bezpieczeństwie: "Bądź i Ty bezpieczny" w Szkole Samochodowej w Bielsku-Białej. Oprócz warsztatów z policjantami uczniowie mieli okazję poznać zabytkowe samochody.
Zadanie 4: Plastyka w terenie, zadanie polegało na  obserwacji chmur- wykonanie pracy plastycznej; malowanie w plenerze nieba, kształtów i tego, co przypominają nam chmury.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Małgorzata Ferfecka „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje”.

 

Innowacja pedagogiczna – metodyczna  „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje” autorstwa Pani Anny Kaim jest prowadzona w klasie 3a od września 2023 r. do maja 2024 r.
Zajęcia realizowane będą raz w miesiącu przez 45 minut w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej.

Motywacja wprowadzenia innowacji

 

Innowacja „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje” jest moją odpowiedzią na trudności uczniów w nazywaniu, rozpoznawaniu i radzeniu sobie z emocjami. Na podstawie obserwacji oraz dotychczasowego doświadczenia zauważyłam, że dzieci borykają się ze sporymi problemami związanymi  z właściwym radzeniem sobie z emocjami i ich akceptacją. Niniejsza innowacja ma na celu ułatwić im pokonanie tych trudności ucząc podstawowej wiedzy w tym zakresie z wykorzystywaniem prostych zabaw, metod aktywizujących i nowoczesnych technologii. Ponadto udział w zajęciach będzie okazją do jeszcze lepszego zintegrowania zespołu klasowego, z uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Opis innowacji

 W ramach innowacji nauczyciel będzie wprowadzał uczniów w świat emocji w sposób spójny, rozpoczynając od podstawowej wiedzy związanej z właściwym rozpoznawaniem         i nazywaniem emocji. Dzieci w różnorodny sposób będą mogli przećwiczyć umiejętność nazywania towarzyszących im emocji, aby finalnie być ich świadomymi i potrafić je zaakceptować, a tym samym właściwe na nie odpowiadać.

Cel, metody i formy pracy

Jako cel nadrzędny przyjmuję zwiększenie świadomości uczniów na temat emocji. Rozwinięcie zainteresowania wnętrzem, swoimi odczuciami, ich genezą oraz możliwościami radzenia sobie z napotykanymi emocjami. Stała i systematyczna nauka nazywania poszczególnych emocji, ich identyfikowania i uświadamiania sobie, że są one potrzebne
i naturalne, wpłynie pozytywnie na dalszy rozwój osobowości uczniów, oraz poprawi ich samoocenę.

Dzieci będą realizowały zadania z wykorzystaniem różnorakich metod pracy (np. drama, pogadanka, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów). Innowacja zakłada zarówno pracę
w grupie jak i indywidualną.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jan Bąk - "Boski polski"

Program innowacji pedagogicznej pt.: „Boski polski" jest przeznaczony dla uczniów klas 7 i 8 SP, którzy wykazują szczególne zainteresowanie nauką języka polskiego oraz zagadnieniami bezpośrednio związanymi z językiem stosowanym w otaczającym ich świecie. Został on oparty na przyjętych standardach nauczania języka polskiego oraz medioznawstwa
i kulturoznawstwa. Program jest ściśle związany problematyką zastosowania języka polskiego w literaturze, filmie, muzyce
i współczesnych mediach, dzięki czemu uczniowie poznają podstawowe zależności między językiem, a kulturą.

 

Innowacją w programie „Boski polski" jest poszerzenie wiedzy o języku polskim o aspekty dotyczące użytkowości w/w języka oraz poznanie podstawowych pojęć dotyczących tematyki kulturoznawczej, antropologicznej i medialnej. Istotnym elementem programu jest wykorzystanie komputera i Internetu. Innowacja zakłada poznanie i zastosowanie nowej wiedzy w życiu codziennym, w sytuacjach praktycznych.

 

Język polski jako przedmiot szkolny jest nieodłącznym elementem nauki każdego ucznia. Natomiast ten sam język w szkole i poza nią staje się jednym z głównych nośników komunikacji międzyludzkiej w każdej dziedzinie życia. Poznanie zastosowań języka
w kulturze umożliwi osobom biorącym udział w innowacji nie tylko na poszerzenie zakresu wiedzy, ale również na płynniejsze i bezpieczniejsze korzystanie z nowych technologii.

 

CELE:

- rozwijanie zainteresowań językowych uczniów oraz poszerzenie wiedzy językowej
i zastosowania języka ojczystego;

- wyrobienie umiejętności samodzielnego rozpoznania problemu językowego oraz oceny i ustosunkowania swoich poglądów do zagadnienia;

- wskazanie możliwości rozwiązań w sytuacjach konfliktowych przy pomocy języka (nauka języka dyplomacji);

- poznanie i sprawne wykorzystanie programów komputerowych tj. Word, Power Point, Corel Draw itp. oraz aplikacji mobilnych tj. Snapseed, LightRoom itp.;

- sprawne, świadome i bezpieczne korzystanie z wynalazków techniki tj. komputer, Internet, telewizja, radio;

- wykształcenie umiejętności pracy w grupie, poszanowania dla odmiennego zdania rozmówcy, wdrożenie zasad poprawnej dyskusji i konfrontowania odmiennych poglądów;

- podjęcie próby zrozumienia zmian historycznych, zachodzących obecnie i zmian
w przyszłości, pod kątem znaczenia języka i  świadomości językowej człowieka;

- uwrażliwienie na problem etyki i estetyki językowej w otaczającym świecie,
w kontaktach międzyludzkich oraz w procesie tworzenia (teksty literackie, strony internetowe, programy telewizyjne, radiowe, filmy);

- kształtowanie wyobraźni językowej na różnych płaszczyznach: zawodowej, towarzyskiej, osobistej;

- przygotowanie do dalszej edukacji w szkole ponadpodstawowej;

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Monika Zając - "KLUB ZAJĄCA ŚWIĘTUJE NIETYPOWO"

Cele innowacji

Cel główny: łączenie wiedzy przyrodniczej z życiem codziennym

Cele szczegółowe:

-Rozwijanie wiadomości o świecie przyrodniczym i współzależnościach występujących
w przyrodzie

- Doskonalenie umiejętności obserwowania otaczającego świata i zachodzących w nim zmian

- Zachęcanie uczniów do różnych działań związanych z ochroną środowiska naturalnego

- Rozwijanie procesów poznawczych: uwagi, pamięci, mowy, myślenia;

- Rozbudzanie ciekawości świata oraz zainteresowań przyrodniczych;

- Obserwowanie i badanie najbliższego otoczenia, dostrzegania i interpretowania zjawisk przyrodniczych;

- Tworzenie sytuacji dydaktycznych i wychowawczych mających na celu wdrażanie
do samodzielnego dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów;

- Wdrażanie do wyrażania własnych sądów;

- Kształcenie samodzielnego myślenia poprzez sensoryczne poznawanie otaczającej rzeczywistości;

- Kształtowanie umiejętności prowadzenia doświadczeń oraz prostych eksperymentów badawczych;

- Wprowadzanie uczniów w świat wiedzy naukowej poprzez poszerzanie wiadomości
z dziedziny przyrody;

- Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków opartych na doświadczeniach, eksperymentach;

- Kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytych doświadczeń w nowych sytuacjach;

- Uświadamianie konieczności rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt;

- Wyrabianie szacunku do przyrody oraz jej piękna;

- Kształtowanie ekologicznego stylu życia;

- Kształtowanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;

- Kształtowanie umiejętności posługiwania się mapą, lupą, kompasem, mikroskopem;

- Rozwijanie umiejętności wyszukiwania i korzystania z informacji.

 

 

Tematyka zajęć

Tematyka zajęć będzie powiązana z kalendarzem świąt typowych i nietypowych:

Poznajmy się

Zając czy królik?

Dzień spadającego liścia – barwniki w liściach

Światowy Dzień Jabłka – wartość odżywcza i odmiany

Światowy Dzień Zwierząt – prezentacja domowych pupili

Światowy Dzień Drzewa – drzewa w okolicy szkoły i sadzenie drzew

Światowy Dzień Mycia Rąk – higiena rąk

Dzień Kundelka – pies i miejskie schronisko

Narodowe Święto Niepodległości – orzeł

Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach – istoria i działanie antybiotyków

Dzień Nitkowania – zęby i ich higiena

Światowy Dzień Puszczania Bąków – praca układu pokarmowego

Mikołajki – renifer

Wigilia – choinka, ryba

Dokarmianie ptaków – karmniki

Światowy Dzień Śniegu – stany skupienia ody

Światowy Dzień Popcornu

Dzień Wiedzy o Pingwinach

Światowy Dzień Kota

Dzień dinozaura

Dzień Niedźwiedzia Polarnego

Światowy Dzień Nerek – nerki i mocz

Dzień Motyli – owady, motyle

Pierwszy Dzień Wiosny – wiosna w przyrodzie

Wielkanoc – jajka

Dzień Tęczy – rozszczepienie światła

Dzień ptaków – przystosowania do lotu

Światowy Dzień Chorych na Hemofilię – krew i strup

Dzień Ziemi – ochrona środowiska i przyrody

Dzień Strażaka - ogień

Światowy Dzień Pszczół

Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej – wymieranie gatunków

Światowy Dzień Ślimaka

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Monika Zając - "Biologia ze skalpelem"

Cele innowacji

Cel główny: wykorzystanie narządów zwierzęcych w celu poznania anatomii, morfologii i fizjologii wybranych ludzkich narządów

Cele szczegółowe:

- Kształcenie samodzielnego myślenia poprzez sensoryczne poznawanie otaczającej rzeczywistości;

- Doskonalenie umiejętności obserwowania  

- Doskonalenie umiejętności manualnych za przyczyną wykorzystania różnych przyrządów takich jak skalpele, igły preparacyjne, pensety,

- Rozwijanie procesów poznawczych: uwagi, pamięci, mowy, myślenia;

- Rozbudzanie ciekawości świata oraz zainteresowań przyrodniczych;

- Tworzenie sytuacji dydaktycznych i wychowawczych mających na celu wdrażanie
do samodzielnego dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów;

- Wzrost zainteresowania wiedzą biologiczną,

- Doskonalenie współpracy w zespole i dzielenia się swoja wiedzą z innymi,

- Rozwój kreatywnego myślenia.

Tematyka zajęć

Współdziałanie mięśni, kości, stawów i ścięgien na przykładzie drobiowej nogi

Układ pokarmowy – język, przełyk, wątroba, trzustka, żołądek, jelita

Układ krwionośny – serce, żyły, tętnice, naczynia włosowate

Układ oddechowy – krtań, tchawica, płuca

Układ wydalniczy – nerki

Układ nerwowy – mózg, rdzeń kręgowy

Narządy zmysłów- język, oko, ucho

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klaudia Bujok-  „Materiał-narzędzie-arcydzieło”

 

Adresaci innowacji:

Innowacja pedagogiczna skierowana jest do uczniów klas I-III uczęszczających na zajęcia świetlicowe w Szkole Podstawowej nr 23 im. Józefa Drożdża w Bielsku Białej.

 

Opis i motywacja wprowadzenia innowacji:

Sztuka sprzyja harmonijnemu rozwojowi wszystkich sfer osobowości i dyspozycji psychicznych człowieka: intelektu, wyobraźni, kreatywności, uczuć estetycznych, moralnych, społecznych i zdolności komunikacyjnych. Rozwija wyobraźnię i pobudza dyspozycje twórcze. Koresponduje to ściśle z głównym celem edukacji wczesnoszkolnej, którym jest wspieranie całościowego rozwoju dziecka. Aktywność plastyczna jest potrzebą rozwojową dzieci, mającą jednocześnie terapeutyczne działanie, takie jak: rozładowanie napięcia, przywracanie równowagi, wyciszanie. Aby ukształtować kreatywnego, świadomego swojego potencjału człowieka, należy stwarzać mu warunki sprzyjające wyzwalaniu swobodnej ekspresji.

Innowacja jest odpowiedzią na zaobserwowane zainteresowanie dzieci działalnością twórczą, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego szkoły podstawowej.

Na podstawie dotychczas prowadzonych zajęć, obserwacji i rozmów z dziećmi dostrzegłam ich potrzebę aktywnej, twórczej działalności, pozostawiającej efekty
w postaci gotowych wytworów, które można ze sobą zabrać do domu. Podczas zajęć będziemy sięgać po wiele różnych, nowych, dostępnych materiałów i narzędzi po to, by twórczo je wykorzystać.

Zajęcia zaplanowane do przeprowadzenia w ramach innowacji pt. „Materiał-narzędzie-arcydzieło” podzielone zostały na 9 bloków tematycznych. Punktem wyjścia za każdym razem będzie inny MATERIAŁ, który wykorzystamy w pracy twórczej.

Tematy poszczególnych bloków tematycznych to: „Mąka”, „ Kamień”, „Liść, kwiat, owoc”, „Sznurek”, „Włóczka”, „Drut”, „Gwóźdź”, „Igła i nitka”, „Papier i gazeta”.

 

Cele ogólne innowacji:

  • wspieranie harmonijnego rozwoju i wyzwolenie kreatywności uczniów przez działalność twórczą,
  • rozwijanie zainteresowań dzieci,
  • rozbudzenie wyobraźni u dzieci,
  • zaspokojenie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki,
  • kształtowanie twórczej postawy,
  • eksperymentowanie z różnymi materiałami i narzędziami wykorzystywanymi
    w procesie twórczym,
  • poznawanie i wyrażanie siebie w formie ekspresji plastycznej.