Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Innowacje pedagogiczne 2022/2023

 Innowacje pedagogiczne realizowane w Naszej Szkole w w roku 2022/2023

Marcelin Makowski - Doświadczenia na lekcjach geografii.

 Innowacja pedagogiczna polega na wspieraniu uczniów w nauce geografii oraz nauczyciela w jej efektywnym nauczaniu, poprzez zastosowanie doświadczeń ułatwiających zrozumienie zjawisk i procesów omawianych na lekcjach geografii. Rozwijanie wiedzy i umiejętności geograficznych będzie odbywało się w sposób atrakcyjny dla uczniów, poprzez pokazanie zjawisk i procesów kształtujących powierzchnię Ziemi w sposób nie tylko teoretyczny, ale i praktyczny. Innowacja odbywać się będzie w ramach zajęć lekcyjnych

w klasach 5-8, jako element godziny lekcyjnej, podczas której nauczyciel lub uczniowie zaprezentują za pomocą doświadczeń przyczyny, przebieg lub skutki zjawisk i procesów geograficznych. Pomysły na doświadczenia zostaną oparte głównie o bazę doświadczeń
i eksperymentów z zakresu nauk o Ziemi angielskiego projektu Earth Learning Idea (ELI).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aneta Winnicka, Gabriela Puczka - "Pozwól mi wyrazić siebie - ARTYSTYCZNIE"

Innowacja pedagogiczna "Pozwól mi wyrazić siebie - ARTYSTYCZNIE" opiera się na umożliwieniu uczniom aktywnego udziału w różnorodnych formach życia kulturalnego oraz rozwijaniu wybranych rodzajów aktywności twórczej przez indywidualne i zespołowe formy działań artystycznych o twórczym i odtwórczym charakterze.

 

Innowacja rozbudza zainteresowanie życiem kulturalnym i wyzwala inicjatywę uczniów w animowaniu szkolnej aktywności kulturalnej.

Założeniem programu jest dostarczenie dzieciom określonej wiedzy na temat zasad organizacji wystaw prac własnych i rówieśników, ale także umożliwienie indywidualnego, spontanicznego procesu tworzenia. Jest to szczególnie istotne dla rozwoju i wychowania, ponieważ dotyczy kształtowania twórczego stylu życia jednostki.

Autorzy innowacji: Gabriela Puczka, Aneta Winnicka

Link do prezentacji  Mileny Kasperek.:

https://view.genial.ly/6364c6cfe17d69001ad6daaa/presentation-psie-story

Link do prezentacji LEGO:

https://view.genial.ly/638e331403a2be0012531ebc/presentation-wystawa-lego

Link do wystawy A. Bednarskiej:

https://view.genial.ly/638927db46a14b00120d894f/presentation-ania-bednarska

Link do prac Jeramiasza Szymy:

https://view.genial.ly/63f7a99fca30c700124511e7/presentation-jeremiasz   

Link do wirtualnej wystawy Piotra Lejawki ucznia klasy Ib:

https://view.genial.ly/64798e99f25990001332ad7c/presentation-piotr-lejawka

Link do wystawy prac plastycznych klasy II a:

https://view.genial.ly/6478a9afc5dae50011e0a75c/presentation-klasa-2a

Warsztaty taneczne:

 https://view.genial.ly/63bff93cee628e001ddef4ec/interactive-content-warsztaty-taneczne

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sabina Szendera, Karolina Zontek - Innowacja pedagogiczna:


„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”

międzynarodowy projekt edukacyjny

wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III

 

Innowacja opiera się na niestandardowym sposobie pracy z lekturą. Polega ona na skorelowaniu działania danej lektury ze zgłębieniem wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, o których będzie mowa w czytanym tekście, ich pięknie różnorodności, kulturze i tradycji. 

W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur, które postrzegane są przez dzieci jako przykry obowiązek.

Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od 3 października 2022 r. wprowadziłyśmy do swoich klas projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek. Ponadto projekt zakłada kreatywną pracę z lekturą, skoncentrowaną na nauczaniu poprzez zabawę i aktywne działanie.

 Cele innowacji

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,
  • wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym - rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie.

Realizacja projektu w roku szkolnym 2022/2023

 Innowacja pedagogiczna odbywać się będzie od 3 października 2022r. do 31 maja 2023r. podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej.

Tegoroczna edycja pod hasłem PODRÓŻOWANIE PRZEZ CZYTANIE stanie się świetną zabawą dzięki której, uczniowie pogłębią wiedzę na temat wybranych miast, krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności kultury i tradycji.

 

Projekt składa się z trzech MODUŁÓW:

 

I MODUŁ od 03.10.2022r. do 31.12.2022r.

PODRÓŻE PO POLSCE

 

II MODUŁ od 01.01.2023r. do 31.03.2023r.

PODRÓŻE PO EUROPIE

 

III MODUŁ od 01.04.2023r. do 31.05.2023r.

PODRÓŻE PO ŚWIECIE

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Magdalena Płowucha - Innowacja pedagogiczna „ Z ekologią na Ty”

  1. Wstęp.

 

Każdy człowiek w mniejszym lub większym stopniu wpływa na środowisko, w którym żyje, dlatego powinien posiadać ukształtowane postawy w stopniu adekwatnym do jego możliwości działania na rzecz ochrony środowiska. Uczniowie w młodszym wieku szkolnym również mają wiele możliwości przezwyciężenia kryzysu ekologicznego współczesnego świata, bowiem w tym wieku najskuteczniej można kształtować wrażliwość na potrzeby środowiska, rozwijać emocjonalną chęć działania na rzecz jego ochrony, uczyć miłości i szacunku do przyrody. Innowacja jest zatem odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, związane z kształtowaniem postaw proekologicznych w toku środowiskowej edukacji wczesnoszkolnej, jest także zgodna z wymogami edukacyjnymi zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego i wychowania oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023 („wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych naprawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji”; rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno – komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internacie; wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów”). 

 

  1. Charakterystyka innowacji:

Innowacja będzie realizowana z uczniami klasy IIIa. Zajęcia prowadzone będą raz lub dwa razy w miesiącu. Czas trwania zajęć to 45 minut .

Cele ogólne:

  • Doskonalenie umiejętności w zakresie rozumienia zależności pomiędzy składnikami świata przyrodniczego,
  • doskonalenie umiejętności samodzielnej eksploracji świata, rozwiązywania problemów i stosowania nabytych umiejętności w nowych sytuacjach życiowych,
  • kształtowanie umiejętności obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także formułowania wniosków i spostrzeżeń,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii.

    A . Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt,
  • wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw. Określa składowe i funkcje ekosystemów na wybranym przykładzie, np. las, warstwy lasu, polany, martwe drzewo w lesie,
  • rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym,
  • odszukuje w różnych dostępnych zasobach, w tym internetowych, informacje dotyczące środowiska przyrodniczego,
  • prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami (domowymi, hodowlanymi i innymi),
  • planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych – tworzy proste notatki z obserwacji, wyjaśnia ich istotę,
  • chroni przyrodę, wskazuje wybrane miejsca ochrony przyrody,
  • segreguje odpady i ma świadomość przyczyn i skutków takiego postępowania,
  • ubiera się odpowiednio do stanu pogody, poszukuje informacji na temat pogody, wykorzystując np. Internet,
  • ma świadomość istnienia zagrożeń ze środowiska naturalnego, np. nagła zmiana pogody, huragan, ulewne deszcze, burza, susza oraz ich następstwa: powódź, pożar, piorun. Określa sposoby zachowania się człowieka w takich sytuacjach,
  • określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca,
  • organizuje pracę, wykorzystuje urządzenia techniczne i technologie, zwraca uwagę na zdrowie i zachowanie bezpieczeństwa, z uwzględnieniem selekcji informacji,
  • posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania,
  • współpracuje z rówieśnikami, wymienia się z nimi pomysłami i doświadczeniami.

    B. Metody pracy:
  • objaśnienie,
  • pokaz,
  • obserwacja,
  • pogadanka,
  • metoda praktycznego działania.

    C. Formy pracy:
  • grupowa,
  • indywidualna
  1.  Ewaluacja będzie polegała  na:
  • fotografowanie prac wykonanych przez dzieci,
  • nagraniu filmów dotyczących realizacji niektórych projektów,
  • uzyskiwaniu informacji zwrotnej od uczniów ( ankieta),
  • sporządzenie sprawozdania po zakończeniu innowacji.

 

  1. Realizacja innowacji – lista EKO ZADAŃ I WYZWAŃ

 

Moduł I – Jestem EKO

  • Kodeks ekologa – stworzenie wspólnie regulaminu młodego ekologa.
  • Jestem eko – wykonanie wspólnej pracy plastycznej wielkoformatowej według własnego pomysłu – np. malowanie kredą na chodniku.

Moduł II – Przyroda wokół nas

  • Spotkanie z leśnikiem.
  • Makieta lasu – wykonanie makiety lasu.
  • Sadzenie drzewa na terenie swojej placówki.
  • Studio pogody – przygotowanie w klasie prezentacji pogody. Nagranie filmu z prognozą na kolejny dzień – po wizycie w bielskiej stacji meteorologicznej.

Moduł II – Eko rady na odpady

  • Eko konkurs – konkurs na kompost w słoiku.
  • Eko ozdoby – wykonanie eko ozdoby na klasową choinkę.

Moduł IV – Eko zdrowie

  • Zdrowo jemy – Dzień Zdrowego Śniadania.
  • Spotkanie z dietetykiem lub wycieczka do sklepu ze zdrową żywnością.

Moduł V – Eko inspiracje

  • Papierowe dzieła – wykonanie zabawek z papieru.
  • Świat za 100 lat – praca plastyczna

Moduł VI

  • Laboratoria Przyszłości – lekcja z wykorzystaniem dronów – obserwacja kominów i zadymienia powietrza.
  • Eko prezentacja – przygotowanie interaktywnej prezentacji dotyczącej ekologii.
  • Eko programowanie – zaprogramowanie robota, który będzie poruszał się po macie zgodnie z wyznaczonym kodem.

Zapraszamy do obejrzenia FOTOGALERII

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Małgorzata Ferfecka -  POZNAJĘ SIEBIE I ŚWIAT”

Głównym celem innowacji jest kształtowanie osobowości i rozwoju emocjonalnego dziecka, podnoszenie poczucia własnej wartości, nabycie umiejętności konstruktywnego radzenia sobie z sytuacjami trudnymi oraz wzmocnienie więzi i relacji w grupie rówieśniczej. Wykorzystanie elementów programu wychowawczo-profilaktycznego „Spójrz inaczej” autorstwa Andrzeja Kołodziejczyka, Ewy Czemierowskiej-Koruby, Tomasza Kołodziejczyka, Treningu umiejętności społecznej, bajkoterapii, arteterapii będą dodatkowym komponentem pozwalającym uczniom uzewnętrznić myśli i przeżycia. Udział w warsztacie plastyczno-manualnym pt: „Świąteczny czas z bliskimi” skierowanym dla dzieci i ich rodziców pozwoli także wzmocnić więzi rodzicielskie, poprawić komunikację oraz będzie nową formą spędzania kreatywnie czasu z dzieckiem. Ponadto w czasie trwania innowacji uczniowie będą mogli wziąć udział w klasowym konkursie pt: „Mój przyjaciel” oraz w akcji pt: „Schwytany na miłym uczynku”. Zajęcia będą prowadzone metodami aktywnymi tzn. w taki sposób, aby dzieci miały możliwość aktywnie doświadczyć i przeżyć to co jestem tematem zajęć,
a następnie dokonać podsumowania i analizy swoich odczuć.

Dominika Stefaniak- "Zostań mistrzem klawiatury"

Innowacja dostosowana jest do programu nauczania dla II etapu edukacyjnego. Przewiduje wprowadzenie do przedmiotu informatyka treści dotyczących szybkiego i bezwzrokowego pisania  na  klawiaturze.  Opracowana  została  na  podstawie  programu  „Q-typing”, „Klawiaturka 1.0” oraz „Mistrz klawiatury” w wersji online, udostępnionych na licencji freeware.

Podstawowym celem programu jest przekazanie jego uczestnikom wiedzy w zakresie niezbędnym do nauki szybkiego i bezwzrokowego pisania na klawiaturze komputera. Dzięki specjalnie przygotowanym lekcjom, uczniowie zdobędą wiedzę teoretyczną, którą będą mogli od razu przetestować w praktyce oraz umiejętności i kompetencje w zakresie sprawnego posługiwania się metodą bezwzrokową pisania na klawiaturze komputera.

 

Innowacja pedagogiczna przeznaczona jest dla uczniów klasy 2a.

Odbywać się będzie od września 2022r. do maja 2023r. podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej.